تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک تعویض پمپ بنزین پمپ بنزین یکی ازقطعه های با ارزش در خودرو است که همیشه است در باک بنزین قرار گرفته شده است و کار پمپاژ بنزین را از باک به موتور خودرو دارد. این قطعه با اهمیت اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد، خودرو نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد …

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک ادامه »

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

تعویض پمپ بنزین

پمپ بنزین یکی ازقطعه های با ارزش در خودرو است که همیشه است در باک بنزین قرار گرفته شده است و کار پمپاژ بنزین را از باک به موتور خودرو دارد. این قطعه با اهمیت اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد، خودرو نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد و در اکثر مواقع به علت نرسیدن بنزین به موتور خودرو از کار می افتد.

پمپ سوخت خودرو نقش بسیار مهمی را در سوخت رسانی در اتومبیل ایفا می‌کند و خرابی پمپ بنزین ماشین به منزله کاهش و یا مختل شدن عملکرد سوخت رسانی در خودرو خواهد بود.

به همین دلیل است که می‌بایست هر از گاهی نسبت به تست و تشخیص خرابی پمپ بنزین خودرو اقدام نمایید. صدای قل قل از باک بنزین یا صدای ویز از پمپ بنزین می‌تواند علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین یا در کل علائم خرابی پمپ بنزین خودرو باشد.

پمپ بنزین خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

خرابی پمپ سوخت خودرو

در باک خودرو وسیله‌ای به نام پمپ بنزین ( پمپ سوخت ) وجود دارد. وظیفه‌ی آن همانطور که از اسمش به سادگی پیداست، پمپ کردن بنزین از باک به موتور است. در هنگامی که کلید پمپ وصل است، پمپ فعالیت کرده و در حال تنظیم کردن فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق است.

با استارت زدن، پمپ سوخت فعال و تحت فشار قرار می‌گیرد که در بعضی از اتومبیل‌ها این عملکرد با صدایی همراه خواهد بود. البته لازم است بدانید که هر صدای باک بنزین، صدایی نیست که بتوانید آن را عادی تلقی کنید.

این پمپ برای خنک و روان ماندن از بنزینِ درون باک استفاده می‌کند. در زمانی که پمپ بنزین سالم است، خودرو نرم کار می‌کند.

تعمیر نیسان جوک
تعمیر نیسان جوک
تعمیر نیسان جوک
تعمیر نیسان جوک

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

تعمیرگاه نیسان در تهران

مشکلات پمپ بنزین خودرو

۱- فشار مناسب فعالیت پمپ سوخت: پمپ بنزین ماشین زمانی که به درستی کار می‌کند، فشار سوخت‌رسانی‌اش بین ۴ تا ۶ بار قرار دارد.

۲- کاهش پیدا کردن فشار پمپ بنزین: در این صورت بنزین به درستی از باک به موتور نرسیده و موتور فعالیت بهینه‌ی خود را نخواهد داشت.

۳- افزایش بیش از حد فشار پمپ بنزین: این موضوع نیز باعث می‌شود که قطعات بین پمپ و موتور در اثر تحمل فشار بالا تحلیل رفته و دچار آسیب شوند. در این شرایط شما علائم خرابی فشار شکن پمپ بنزین را مشاهده خواهید کرد.

جالب است بدانید که طراحی پمپ سوخت در خودروها به صورت الکتریکی انجام شده‌است و برای فعالیت از باتری ماشین انرژی می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود اگر سوئیچ خودرو را می‌چرخانید و خودرو را روشن نکنید، پس از یکی ۲ ثانیه صدای شروع فعالیت پمپ بنزین را بشنوید.

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

زمان تعویض پمپ بنزین

در حالت کلی پمپ بنزین ماشین زمان مشخصی برای تعویض ندارد. و به گونه‌ای ساخته شده که مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد و تنها در زمانی تعویض می شود که علائم خرابی پمپ بنزین را مشاهده کنید و متوجه شوید که پمپ ایراد دارد.

کوچک‌ترین ایرادی در پمپ سوخت مشکلات بزرگی برای خودرو ایجاد کند به طوری که رانندگی با آن را غیر ممکن می‌کند. به طور کلی پمپ سوخت بد یا خراب نشانه هایی را از خود نشان می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان فهمید که وقت بازبینی و یا تعویض پمپ می‌باشد؛ پس باید حواسمان به علائم خرابی پمپ بنزین خودرومان باشد.

بد نیست قبل از این که نشانه های خرابی پمپ بنزین را بدانید با انواع پمپ سوخت آشنا شوید.

نیسان جوک
نیسان جوک

انواع پمپ بنزین

همه پمپ بنزین ها شبیه به هم کار می کنند، بدین صورت که بنزین از یک طرف، مکش می شود و از طرف دیگر، انتقال می یابد. پمپ بنزین ها با وجود شباهت در کارکرد، انواعی دارند:

پمپ بنزین مکانیکی

پمپ بنزین مکانیکی علائم خرابی پمپ بنزین و علت کار نکردن پمپ سوخت

علت خرابی پمپ بنزین مکانیکی

از پمپ بنزین های مکانیکی در خودروهای کاربراتوری استفاده می شود. کارکرد این قطعه، بستگی زیادی به دور موتور دارد، به گونه ای که در دور آرام، بهتر کار می کند. قیمت نوع مکانیکی آن، ارزان تر از سایر مدل هاست. این نوع پمپ بنزین خود انواعی دارد، اما عملکرد تمام آن ها یکسان است

علت برق نرسیدن به پمپ بنزین

پمپ بنزین برقی برخلاف نوع مکانیکی، برای شروع به کار، نیازی به سرعت گرفتن موتور ندارد و عمل سوخت رسانی را از همان لحظه استارت خوردن، به خوبی انجام می دهد. این مدل، در کنار باک بنزین نصب می شود.

سوخت رسانی در این نوع، بهتر از نوع مکانیکی است. خود این نوع شامل دو مدل است: پمپ بنزین داخل باک و خارج از باک. در بیشتر خودروهای انژکتوری امروزی از نوع داخل باک استفاده می شود، چرا که ایمن تر و کم صداتر است.

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

پمپ سوخت مرکب

از پمپ بنزین مرکب به ندرت استفاده می شود و تولیدکننده ممکن است این نوع را تنها بر اساس طراحی خاص برخی از خودروها به کار گیرد. وسایل نقلیه ای که از سیستم خلا استفاده می کنند، از این پمپ بنزین بهره می برند.

با توجه به تعریفی که از انواع پمپ بنزین کردیم، کاملاً مشخص است که نوع برقی، مزایای بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به علت فاصله زیادی که از موتور دارند، داغ نمی کنند.
به صورت چندتایی قابل نصب هستند، یعنی در صورت بروز مشکل در یکی از پمپ بنزین ها، پمپ بنزین دیگر، عمل سوخت رسانی را ادامه می دهد.
دور تند و آرام فرقی نمی کند، در تمامی سرعت ها عملکرد یکسانی دارد.
بلافاصله پس از استارت خوردن، شروع به کار می کند.

نیسان جوک
نیسان جوک

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک

علائم خرابی پمپ بنزین

نشانه های خرابی پمپ سوخت خودرو

پمپ‌های سوخت در اکثر وسایل نقلیه مدرن برقی هستند و در مخزن سوخت نصب می‌شوند. با این حال، برخی از وسایل نقلیه مجهز به پمپ‌های سوخت درون خطی یا به سبک مکانیکی هستند. در کل باید علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را جدی بگیرید تا بتوانید شاهد عملکرد مناسبی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو باشید.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو به شرح زیر است:

صدای ویز از پمپ بنزین
یکی از اولین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو صدای ویز از پمپ بنزین است. یک پمپ بنزین قدیمی یا فرسوده ممکن است هنگام اجرای کار صدای زوزه و ویز محسوسی را ایجاد کند.

البته گاهی ممکن است حین کار صداهایی از پمپ به گوش رسد، اما صداهای غیرعادی مانند ویز، صدایی نیست که خبر از عملکرد صحیح پمپ دهد. صدای قل قل از باک بنزین هم از آن دست صداهایی است که خبر از خرابی پمپ سوخت می‌دهد.

۱- روشن شدن چراغ چک خودرو با کاهش فشار بنزین
گاهی هم نیاز نیست منتظر علائم و نشانه‌ای برای پی بردن به خرابی پمپ بنزین اتومبیل باشید، با روشن شدن چراغ چک خودرو در اثر کاهش فشار بنزین، خواهید فهمید که مشکلی در پمپ بنزین خودرو ایجاد شده است.

۲- شنیده نشدن صدای پمپ بنزین با زدن سوئیچ
برای روشن کردن خودرو باید سوئیچ را بزنید. با زدن سوئیچ صدای موتور پمپ که در کنار مخزن سوخت قرار دارد، شنیده خواهد شد. در صورتی که با زدن سوئیچ صدایی نشنیدید، احتمال خرابی سوئیچ وجود دارد.

اگر دقت کنید دقیقاً پس از استارت زدن خودرو صدایی شبیه “وینگ” می‌شنوید که نشان‌دهنده‌ی فعالیت پمپ سوخت می‌باشد. در صورتی که این صدا را نشنیدید بدان معناست که پمپ بنزین ایراد دارد.

۳- صداهای بلند از باک بنزین
یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین صداهای بلند شنیده‌شده از باک است. یک پمپ قدیمی یا فرسوده در زمانی که کار می‌کند، صداهای بلندی می‌دهد که قابل تشخیص است. بیشتر پمپ سوخت‌ها در زمان کار صدای اندکی ایجاد می‌کنند، گرچه که صداهای بلند از باک نشان‌دهنده ایراد پمپ بنزین می‌باشد.

۴- سخت استارت خوردن ماشین

علامت دیگری که معمولا خبر از خرابی پمپ بنزین خودرو می‌دهد، مشکل در استارت زدن خودرو است. از آنجایی که پمپ بنزین خودرو در هر زمان استارت زدن کار می‌کند، امکان فرسوده شدن و تضعیف شدن آن بالا می‌رود.

پمپ سوخت ضعیف ممکن است بتواند امکان سوخت رسانی را فراهم کند، اما ممکن است سبب سخت استارت خوردن خودرو شود. یک پمپ فرسوده باعث می‌شود که زمان استارت تا روشن شدن خودرو بیش‌تر طول کشیده و در مواردی که مشکل بزرگ‌تر است حتی نیاز به این باشد که سوئیچ را چند بار باز و بسته کنید.

۵- روشن نشدن خودرو

یکی از جدی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین این است که خودرو کلاً روشن نمی‌شود. در زمانی که پمپ به طور کلی خراب شده و یا در شرایطی که نتواند سوخت کافی برای احتراق را به موتور برساند، خودرو روشن نخواهد شد.

در این شرایط خودرو استارت می‌خورد اما به دلیل عدم سوخت‌رسانی کافی روشن نمی‌شود.

البته دقت کنید که روشن نشدن خودرو دلایل متعددی مانند خرابی باتری خودرو می‌تواند داشته باشد، پس در صورت وقوع چنین مشکلی حتماً تمامی موارد ممکن را بررسی کنید.

۶- ریپ زدن ماشین هنگام رانندگی
این امر نیز به سبب تأمین نشدن مقدار بنزین مورد نیاز برای احتراق رخ می‌دهد که در نهایت باعث می‌شود موتور خودرو نتواند سرعت ثابت را حفظ کند.

این مشکل بسیار خطرناک است چون می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. این مشکل در سرعت‌های بالا نیز اتفاق می‌افتد به صورتی که از جایی به بعد خودرو دیگر شتاب نمی‌گیرد.

۷- کم شدن قدرت و شتاب خودرو و افزایش مصرف بنزین
علائم خرابی فشار شکن پمپ بنزین
گاهی به‌دلیل پارگی شلنگ بنزین و یا خرابی پمپ بنزین مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد. هر زمان که احساس کردید شتاب خودرو کاهش یافت و یا مصرف سوخت از حد معمول بیشتر شد، به این شک کنید که شاید پمپ بنزین خودرو سوخته و یا نیاز به تعویض شلنگ بنزین دارید.

انتقال سوخت بیش از حد به موتور می‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که یکی از آن ها دریچه پمپ سوخت است. اگر این دریچه در صورت نیاز به درستی باز نشود، باعث می ‎شود که سوخت به طور مداوم به موتور جریان پیدا کند.

و درک این نکته بسیار ضروری است که موتور به مقادیر بسیار دقیقی از سوخت احتیاج دارد و در صورت وجود سوخت بیش از حد در سیستم موتور، از این سوخت استفاده نمی ‎شود و همچنین این سوخت اضافی در موتور ذخیره هم نمی‎شود و به همین ترتیب سوخت هدر می ‎رود.

۸- کاهش دور موتور در شرایط سخت
رانندگی در سربالایی باعث می‎شود موتور اتوموبیل شما سخت تر کار کند، به همین دلیل به سوخت بیشتری نیاز دارد. در حمل بار سنگین به وسیله ماشین نیز این امر صادق است و موتور همچنین، در شتاب بالا نیز سخت تر کار می ‎کند اما اگر پمپ سوخت خوب کار کند و سوخت کافی برای موتور را فراهم کند، سرعت موتور کاهش پیدا نمی ‎کند و در غیر این صورت با افت سرعت موتور رو به رو خواهید شد.

شما هنگام رانندگی در شرایط عادی این علائم بد پمپ سوخت را نخواهید دید و این واقعیت که موتور سخت تر کار کند نشان دهنده این است که به سوخت بیشتری احتیاج دارد ومتاسفانه یک پمپ خراب در این شرایط قادر به مهیا کردن سوخت کافی برای موتور نخواهد بود و به این ترتیب شما شاهد افت قدرت موتور خواهید بود.

۹- متوقف شدن حرکت موتور
علائم گرفتگی پمپ بنزین ماشین
گاهی با خرابی پمپ بنزین اتومبیل، سوخت کافی به موتور نخواهد رسید و درنهایت فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. این فشار موجب داغ شدن بیش از حد موتور شده و موتور از حرکت خواهد ایستاد. هر زمانی که موتور بی جهت از حرکت ایستاد و متوجه دمای بالای آن شدید، شک نکنید که دلیل آن خرابی پمپ بنزین است.

۱۰- افزایش شتاب ناگهانی خودرو
علائم سوختن پمپ بنزین خودرو
هنگامی که شما با سرعت عادی و ثابت در حال حرکت هستید، ناگهان یک افزایش سرعت ناگهانی در موتور خودرو تان ایجاد می ‎شود و به معنای دیگر خودرو بدون فشار دادن پدال گاز، به طور تصادفی شتاب می ‎گیرد و این امر ممکن است به دلیل پمپ سوخت فرسوده اتفاق افتاده باشد.

این مشکل در زمانی رخ می‌دهد که پمپ بنزین ناگهان مقدار زیادتری بنزین را به درون موتور می‌فرستد.

محتمل ترین توضیح برای این علائم وجود مقاومت نا منظم در درون پمپ است که پمپ با ارائه فشار مداوم برای انتقال سوخت به موتور کار می ‎کند و اگر تغییری در مقاومت ایجاد شود، سوخت بیشتری به موتور انتقال داده می ‎شود و این اتفاق باعث می ‎شود که موتور به طور ناگهانی شتاب بگیرد.

۱۱- مشکل در عملکرد موتور
از دیگر علائم خرابی پمپ بنزین مشکلات عملکردی موتور می‌باشد. همانطور که قبلاً گفتیم وظیفه‌ی پمپ بنزین رساندن مقدار سوخت مورد نیاز برای ایجاد نیرو به موتور است، بدیهی است که هرگونه مشکل درون این پمپ باعث کاهش بازدهی موتور یا کاهش توان موتور خواهد شد.

یک پمپ فرسوده جدای از مشکل در روشن شدن خودرو، مشکلات دیگری نظیر misfire، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و خفه کردن موتور را ایجاد خواهد کرد.

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین

اگر خودرو شما حین گاز خوردن به خوبی حرکت نمی‌کند و یا سخت استارت می‌خورد، باید بدانید که پمپ بنزین پراید شما نیم سوز شده است و می‌بایست برای رفع آن، در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

تعویض پمپ بنزین نیسان جوک در تعمیرگاه تخصصی تهران پلاس:

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

—————————————————————————–

راه های ارتباطی با تهران پلاس

تلفن: ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۵۷۲۱۳۴۱

اینستاگرام: tehranpluscar@

کانال آپارات تهران پلاس

کانال یوتوب تهران پلاس

—————————————————————————–

2 دیدگاه دربارهٔ «تعویض پمپ بنزین نیسان جوک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
موبایل مسیریابی تلفن