صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج

صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج صافکاری بدون رنگ خودرو در مجموعه تخصصی تهران پلاس بعد از تصادفات رانندگی یا به طور معمول بعد از آسیب دیدن بدنه خودرو به هر دلیلی پس از مراجعه به صافکاری برای درست کردن نقاط آسیب دیده، بعد از بررسی صافکار یا کارشناس، بسته به شدت ضربه تصمیم …

صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج ادامه »

صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج

صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج

صافکاری بدون رنگ خودرو در مجموعه تخصصی تهران پلاس

بعد از تصادفات رانندگی یا به طور معمول بعد از آسیب دیدن بدنه خودرو به هر دلیلی پس از مراجعه به صافکاری برای درست کردن نقاط آسیب دیده، بعد از بررسی صافکار یا کارشناس، بسته به شدت ضربه تصمیم می‌گیرد که قطعه تعویض، صافکاری و یا صافکاری و رنگ شود.

به همین دلیل در صنعت صافکاری خودرو، دو روش صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ وجود دارد که بسته به مهارت و صلاح‌دید صافکار یکی از این دو روش انتخاب می‌شود.

به عنوان مثال اگر ضربه وارد‌شده در حدی نباشد که به ورق و رنگ آسیب برسد (فقط در حد فرو رفتگی بدنه باشد) خودرو اصطلاحا با تقه گریسی صاف می‌شود. اما چرا تقه گریسی؟

برای صافکاری بی‌رنگ یک بخش از خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که مرسوم‌ترین و قدیمی‌ترین آن، چرب‌کردن بدنه با استفاده از گریس و در نهایت صاف کردن ورق با بهره‌گیری از ابزار‌آلاتی است.

هرچند که این روزها کمتر صافکاری از این روش برای ترمیم بدنه بهره می‌گیرد اما این اصطلاح چیزی است که در بین مردم مرسوم است.

روش های مختلف صافکاری بدون رنگ

صافکاری بدون‌رنگ روش‌های مختلفی از جمله همان صافکاری تقه گریسی مشهور، حرارتی و با استفاده از نور خورشید دارد که در هر یک از این روش‌ها، تنها هنر صافکار است که میزان تمیزی کار را مشخص می‌کند.

در واقع ذهنیتی که مردم از صافکاری بدون رنگ دارند، پدیداری موج‌های ریز پس از اتمام کار ‌روی سطح بدنه است که البته هرچقدر دقت و حوصله صافکار بیشتر باشد، این موج‌ها کمتر خواهند بود.

در کل صافکاری بدون رنگ مانند به کوزه‌گری اما با استفاده از تقه‌زدن و ‌روی فلزی سرد، خشک و محکم است.

صافکاری بدون رنگ شامل مراحل زیر می باشد:

در ابتدا صافکار باید قطعات اضافی همچون گل‌پخش‌کن‌ها بر روی گلگیر ویا رودری ها بر روی درب ها را باز کند.

صافکار باید تا آنجایی لوازم بدنه را باز کند که دسترسی کامل بر نقطه آسیب دیده را داشته باشد. سپس سطح داخلی بدنه را با بهره‌گیری از سمباده و آب به طور کامل تمیز و صیقلی کند تا ضربه‌های لازم به دقیق‌ترین حالت ممکن به بخش‌های مورد نیاز وارد شوند.

در مرحله بعد بخشی که نیاز به صاف‌کردن داشته باشد از طریق شعله مستقیم در پشت قطعه گرم می‌شود تا ورق فلزی نرم شده و خاصیت چکش‌خواری آن بیشتر شود.

صافکار با استفاده از ضرباتی که از طریق چکش، مُشتی‌ها و قالب تنه وارد می‌کند، آن قسمت از بدنه را به فرم صحیح می‌رساند.

سپس با قرار دادن قطعه بدنه در زیر نور آفتاب شروع به موج‌گیری مرحله به مرحله (از موج‌های درشت تا ریز با استفاده از فنرها) و ترمیم خطوط و قوس‌ها کرده که این مرحله از صافکاری با استفادها از مُشتی‌ها، قالب تنه مخصوص صافکاری بی‌رنگ و در نهایت انواع فنرها با شکل و اندازه‌های مختلف انجام می‌گیرد.

پس از موج‌گیری کامل بخش صاف شده در زیر نور آفتاب، وسایل و قطعات ‌روی خودرو بسته شده و الگو می‌شوند.

برای مثال، ممکن است در ضربه وارد شده، بخشی از گوشه سینی چراغ‌ها نیز در اثر فشار کج شده باشند و به همین خاطر پیش از بستن قطعات و تحویل خودرو به مشتری، مرحله میزان‌کاری قطعات اهمیت بسیار زیادی دارد.

قلم‌گیری رنگ خودرو

اگر خودرو را به صافکار حساس و خبره‌ای سپرده باشید، پس از مراحل صافکاری بدون رنگ، به قلم‌گیری برخی نقاط نیاز پیدا می‌کنید.

برای مثال اگر بخشی از ورق خودرو تا خورده باشد و یا در اثر برخورد تکه‌های کوچکی از رنگ قطره ریخته باشد، برای بخشیدن ظاهری بهتر به کار باید به نقاش مراجعه کرده و یا در صورت امکان و وجود تجربه کافی، کار قلم‌گیری را به صافکار بسپارید.

در واقع در این مرحله باید رنگ خودرو را ساخته و با لیسه یا قلم‌مو‌های مخصوص رنگ با غلظت مناسب را با حساسیت بسیار زیاد ‌‌روی بخش‌های رنگ‌پریده زده و پس از خشک‌شدن و گذشت چند روز، روی نقطه قلم‌گیری شده را با سمباده بسیار نرم و آب (برای مثال ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰) آنقدر بتراشید که رنگ قلم‌گیری با بدنه هم‌سطح شود و سپس آن قطعه را به طول کامل پولیش کنید.

صافکاری بدون رنگ و لیسه کاری اسپورتیج در تعمیرگاه تخصصی تهران پلاس:

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

—————————————————————————–

راه های ارتباطی با تهران پلاس

تلفن: ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۵۷۲۱۳۴۱

اینستاگرام: tehranpluscar@

کانال آپارات تهران پلاس

کانال یوتوب تهران پلاس

—————————————————————————–

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
موبایل مسیریابی تلفن